gahetNA in het Nationaal Archief

Nationaal Archief: Ruim 140.000 beelden voor open data app contest

Door een storing is het op dit moment niet mogelijk om archiefstukken te reserveren. In de studiezaal van het Nationaal Archief kunnen archiefstukken via de balie worden gereserveerd.

Den Haag

Op zaterdag 16 juni presenteerde het Nationaal Archief, partner in Beelden voor de Toekomst, een collectie van ruim 140 duizend beelden tijdens de Hack de Overheid hackathon. Deze beelden, afkomstig uit de Anefo persfotocollectie, zijn als open data beschikbaar voor ontwikkelaars die er apps mee kunnen bouwen. Het Nationaal Archief stelt een prijs van €2.500 beschikbaar voor de meest vernieuwende toepassing die zich richt op doelgroepen die nog weinig gebruik maken van het archief.

App-competitie

De collectie werd gepresenteerd tijdens de eerste app-competitie met 'culturele data' (beschrijvende data (metadata), maar ook audio, video, beelden en documenten), dat het netwerk Open Cultuur Data de tijdens de hackathon organiseerde. Meer dan 100 ontwikkelaars zijn uitgedaagd om apps te maken die bijdragen aan het vergroten van het publieksbereik van culturele instellingen. Naast het Nationaal Archief (NA) presenteerden onder andere ook het Rijksmuseum, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en het Regionaal Archief Nijmegen collecties open cultuurdata. De NA-collectie werd gedigitaliseerd in het kader van Beelden voor de Toekomst, dat ook de prijs mogelijk maakt.

Speerpunt

Het Nationaal Archief ziet het als speerpunt om data open te stellen en voor hergebruik beschikbaar te maken. 'Met open data krijgen de controleurs van onze democratie, onderzoekers en journalisten en private hergebruikers van informatie een enorme rijkdom aan bronnen tot hun beschikking', zei de directeur van het Nationaal Archief, Martin Berendse, eerder in een opiniestuk. Door samenwerking met Open Cultuur Data wordt bovendien een grote groep ontwikkelaars bereikt. Met de apps die daaruit voorkomen wordt een flinke impuls gegeven aan het toegankelijk maken van cultuur voor een breed publiek.

Collectie

De ruim 140.000 foto’s zijn afkomstig uit het archief van fotopersbureau Anefo. Ze komen ter beschikking als open cultuurdata onder een Creative Commons Naamsvermelding-GelijkDelen (CC BY-SA) licentie. De bijbehorende metadata (beschrijvende data) van de foto’s komt beschikbaar onder een CC0 licentie. De set bevat een doorsnede van het Nederlandse politieke, maatschappelijke en culturele leven tussen 1959 en 1989. Al het grote en kleine nieuws uit de jaren zestig, zeventig en tachtig is door de Anefo-fotografen vastgelegd: van groot nieuws zoals koninklijke huwelijken, politieke crises en Europees kampioenschappen tot heel klein nieuws zoals gekantelde vrachtwagens op de snelweg, volle stranden tijdens de eerste hittegolf van het jaar en de brandweer die een poes uit een brandend huis haalt.

De deadline voor de competitie is 31 december 2012, waarna een professionele jury zal beoordelen welke inzending de prijs van €2.500 in de wacht sleept.

Redactioneel bericht:
Voor meer informatie over de competitie, de prijs en/of de collectie kan contact opgenomen worden met Tim de Haan via telefoonnummer 070-3315400 / tim.de.haan@nationaalarchief.nl Voor meer informatie over Beelden voor de Toekomst kan contact opgenomen worden met Thijs van Exel via telefoonnummer 06-24361057 / te@kl.nl
Uitgebreid
Zoek in collecties