Terug naar zoekresultaten

2.25.16 Inventaris van het archief van de Bedrijfsvereniging voor de Bouwnijverheid, 1952-1997

Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.25.16
Inventaris van het archief van de Bedrijfsvereniging voor de Bouwnijverheid, 1952-1997

Auteur

J. Kaak

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2006 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Bedrijfsvereniging voor de Bouwnijverheid [BVO3]
BV Bouwnijverheid

Periodisering

oudste stuk - jongste stuk: 1952-1997

Archiefbloknummer

P15

Omvang

; 313 inventarisnummer(s) 17,50 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Bedrijfsvereniging voor de Bouwnijverheid (BV Bouw)

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief van de Bedrijfsvereniging voor de Bouwnijverheid bestaat grotendeels uit vergaderstukken en jaarverslagen. Daarnaast bevat het onder meer voorleggers inzake individuele gevalsbehandeling in het kader van enkele sociale verzekeringswetten, inclusief uitspraken van de Centrale Raad van Beroep, en stukken betreffende de parlementaire enquête naar uitvoeringsorganen in de sociale zekerheid, ook wel de Commissie Buurmeijer genoemd.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
De Bedrijfsvereniging voor de Bouwnijverheid (BV Bouw) is in 1952 officieel opgericht. Het ontstaan van bedrijfsverenigingen als de BV Bouw, ook wel BV 3 genoemd, vond plaats in het kader van de in 1952 tot stand gekomen Organisatiewet Sociale Verzekering (OSV). Deze wet droeg met ingang van 1953 de uitvoering van de wettelijke sociale verzekeringen tegen ongevallen, invaliditeit, ziekte en werkloosheid, alsmede de uitvoering van de Kinderbijslagwet op aan (destijds) 26 bedrijfsverenigingen, ingedeeld naar sectoren van het bedrijfs- en beroepsleven. In de praktijk kwam de uitvoering van de verzekering tegen ongevallen en invaliditeit pas in 1967 bij de bedrijfsverenigingen te berusten, terwijl de Kinderbijslagwet vanaf 1963 door de Raden van Arbeid werd uitgevoerd.
Het aansluiten van bedrijven bij bedrijfsverenigingen geschiedde voor 1952 nog op vrijwillige basis. Na inwerkingtreding van de Organisatiewet 1952 waren alle bedrijven verplicht zich bij een bedrijfsvereniging aan te sluiten.
De BV Bouw kwam voort uit organisaties met een beperkt takenpakket voortvloeiend uit de Ziektewet. Per patroonskring, zoals onder meer bij de schilders en stukadoors, kwam een bedrijfsvereniging tot stand. Deze gingen uiteindelijk op in de nieuwgevormde Bedrijfsvereniging voor de Bouwnijverheid. De nieuwe gevormde bedrijfsvereniging was gebaseerd op wettelijke voorschriften betreffende de uitvoering van de wetten op de sociale zekerheid, te weten de Ziektewet, de Kinderbijslagwet en de Werkloosheidswet. Dit alles binnen het kader van de Organisatiewet Sociale Verzekering van 1952. Tevens vormden de nadere afspraken in het overleg tussen werkgevers en werknemers de grondslag.
Sommige bedrijfsverenigingen beheerden zelf hun administratie. Daarnaast voerden het GAK en GUO de administratie van meerdere bedrijfsverenigingen. De Stichting Sociaal Fonds Bouwnijverheid (SFB) vormde hierop een uitzondering, aangezien zij, wat bedrijfsverenigingen betreft, alleen de administratie voerde voor de BV Bouw. Het SFB werd per 26 mei 1952 formeel opgericht, kende een eigen algemeen en dagelijks bestuur en opereerde onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de BV Bouw.
De directeur bekleedt een dubbelfunctie en is zowel directeur van de SFB als de BV Bouw. Het hoofddoel van BV Bouw is het uitvoeren van de verzekeringen, welke in de OSV aan de bedrijfsverenigingen worden opgedragen met de bouwnijverheidbranche als aandachtsgebied. Daarnaast richt BV Bouw zich op de uitvoering van de andere voorzieningen welke bedrijfsverenigingen krachtens een wet moeten uitvoeringen. Met als belangrijkste de kinderbijslagwet, de ziektewet en de ongevallenwet.
Het SFB richt zich, volgens de oprichtingsacte, op twee doelen. Eenheid brengen in de administratie van de uitvoeringsorganen van sociale regelingen, welke ten behoeve van de bouwnijverheid worden uitgevoerd. En het behartigen van de belangen van de deelnemende organen. Dat zijn naast de BV Bouw onder meer het Vacantiefonds, het Risicofonds en het Bedrijfspensioenfonds, behorend bij de bouwnijverheidsbranche.
Wat de BV Bouw betreft, valt, na een statutenwijziging, het onderscheid tussen Dagelijks en Algemeen Bestuur in 1971 weg. Daarna werd nog alleen onder de noemer Bestuur BV Bouw vergaderd. Het bestuur van de BV Bouw was samengesteld in onderling overleg tussen werkgevers- en werknemersorganisaties. Deze waren gelijkelijk (paritair) vertegenwoordigd. Het bestuur telde maximaal 30 leden.
Binnen het raam van de BV Bouw werden onder verantwoordelijkheid van het bestuur twee risicogroepen gevormd voor wat betreft de uitvoering van de Ziektewet en de Kinderbijslagwet, te weten de Risicogroep Schildersbedrijf en de Risicogroep Baggerbedrijf, welke onder toezicht en verantwoordelijkheid van het bestuur vanaf 1 januari 1953 werkzaam waren. De risicogroepen kenden hun eigen administrateur.
Dit was voor de risicogroep Schildersbedrijf het Sociaal Fonds Schildersbedrijf te Rijswijk en voor de risicogroep Baggerbedrijf het Sociaal Fonds Baggerbedrijven te Leidschendam.
Bovengenoemde situatie werd door de Sociale Verzekeringsraad, welke voorstander was van centralisering van administratie, als ongewenst beschouwd. Ze ging met voorzetting van eigen administratie door de risicogroepen alleen accoord mits BV Bouw haar statuten aanpaste. Aldus geschiedde in 1967.
De taken van de risicogroepen bestonden voor het grootste gedeelte uit het doen van voorstellen aan het bestuur van de BV Bouwnijverheid tot het vaststellen van de voorschotpremie en de definitieve premie ingevolge de Ziektewet, het toekennen en het geheel of gedeeltelijk weigeren van uitkeringen krachtens de Ziektewet en Kinderbijslagwet, en het invorderen van de premies ingevolge de Ziektewet, Kinderbijslagwet, Ziekenfondsenbesluit en Werkloosheidswet.
In 1967 werd de Wet Arbeidsongeschiktheid (WAO) ingevoerd en de invaliditeitswetten opgeheven. Deze taken werden door BV Bouw van de Sociale Verzekeringsbank en de Raden van Arbeid overgenomen.
Toen in 1995 de Gemeenschappelijke Medische Dienst (GMD) werd opgeheven, werden haar taken ook tot maart 1997 door BV Bouw uitgevoerd.
Wat het werkgebied van de werkcommissies betreft: het gros van de voorlegging had te maken met weigeringen binnen het kader van de Ziektewet en Algemene Arbeidsongeschiktheidswet/Wet Arbeidsongeschiktheid en de Werkloosheidswet vanwege overtredingen.
Per 28 februari 1997 werd de Nieuwe Organisatiewet Sociale Verzekeringen (nOSV'97) van kracht. Als gevolg daarvan werden alle bedrijfsverenigingen, dus ook BV Bouw, opgeheven. Hun aansturende taken zijn overgenomen door het Landelijk Instituut voor Sociale Verzekeringen (LISV). Het LISV werd op haar beurt in 2002 opgeheven en ging op in Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV).
Geschiedenis van het archiefbeheer
De administratie van de bestuursvergaderingen werd vele jaren consciëntieus door de heer Nico Boer, beheerder van het bestuursarchief, bijgehouden. SFB werd midden jaren 90 van de 20e eeuw opgesplitst in een privaat en een publiek deel. Daarop zijn zowel de archieven van SFB als BV Bouw op vergaderclub uitgesplitst.
Daarbij is het archief van BV Bouw door meerdere handen gegaan en tevens meerdere malen verhuisd. Dit is de reden waarom er, onder andere bij de Algemeen Bestuursreeks, een relatief groot aantal jaren ontbreekt.
Het archief van de Bedrijfsvereniging Bouwnijverheid werd in 2004 van de voormalige SFB-lokatie aan de Basisweg overgebracht naar UWV-lokatie West aan de Tooroplaan te Amsterdam.
Het heeft in 2005 nog drie maanden op de lokatie Bos en Lommer gestaan, alvorens het in oktober van dat jaar werd overgebracht naar het Centraal Beleidsarchief van het hoofdkantoor UWV te Sloterdijk.
De verwerving van het archief
Overbrenging van een overheidsarchief
De verwerving van het archief
Het archief is krachtens bepalingen van de Archiefwet overgebracht.

Inhoud en structuur van het archief

Verantwoording van de bewerking
Het archief is in 2005 en 2006 geïnventariseerd volgens het schema Algemeen-Bijzonder.
Het archief van de Bedrijfsvereniging Bouw bevat voornamelijk stukken van algemene aard, met name vergaderstukken en jaarverslagen (het z.g. 'beleidsarchief'). Er is geen aparte verzameling correspondentie aangetroffen. Deze maakt namelijk onderdeel uit van het archief van het SFB, waarvan het archief separaat wordt geïnventariseerd.
De series notulen van vergaderingen die aanvankelijk deel uitmaakten van de series agenda's en bijlagen, zijn daarvan gescheiden en apart beschreven. Zij kunnen als nadere toegang dienen op deze serie.
Het archief omvat tevens een verzameling voorleggers, behorend bij de individuele gevalsbehandeling, welke voortvloeide uit de sociale verzekeringswetten. Daarbinnen vormen de verslagen van diverse werkcommissies, met beslissingsbevoegdheid inzake het toekennen, weigeren en terugvorderen van uitkeringen, een aparte verzameling.
Vanwege het privacy-beding kennen de inventarisnummers 253-301, betreffende de individuele gevalsbehandeling, een beperking op de openbaarheid voor de daarvoor geldende periode.
De omvang van het archief bedraagt 19,62 meter.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Deels openbaar, deels beperkt openbaar (B).
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Bedrijfsvereniging voor de Bouwnijverheid [BVO3], nummer toegang 2.25.16, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, BV Bouwnijverheid, 2.25.16, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar

Bijlagen

Lijst met gebruikte afkortingen
BV
bedrijfsvereniging
GAK
Gemeenschappelijk Administratiekantoor
GMD
Gemeenschappelijke Medische Dienst
KBW
Kinderbijslagwet
LISV
Landelijk instituut sociale verzekeringen
OSV
Organisatiewet Sociale Verzekeringen
SFB
Stichting Sociaal Fonds Bouwnijverheid
SVR
Sociale Verzekeringsraad
UWV
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
WAO
Wet Arbeidsongeschiktheid
WW
Werkloosheidswet

Archiefbestanddelen