Terug naar zoekresultaten

2.25.17 Inventaris van het archief van de Sociale Verzekeringsraad, 1952-1994

In deze toegang is de neerslag de instelling, samenstelling, organisatie, taken en doelstelling van de Raad opgenomen. Daarnaast moet er gedacht worden aan de neerslag van de vergaderingen van de Raad zelf en door de Raad ingestelde commissies of kamers.
Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.25.17
Inventaris van het archief van de Sociale Verzekeringsraad, 1952-1994

Auteur

PWAA

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2008 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Sociale Verzekeringsraad
Sociale Verzekeringsraad

Periodisering

oudste stuk - jongste stuk: 1952-1995

Archiefbloknummer

P17

Omvang

; 2965 inventarisnummer(s) 78,00 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Sociale Verzekeringsraad Begeleidingscommissie Werkenrode / Hoensbroeck

Samenvatting van de inhoud van het archief

In deze toegang is de neerslag de instelling, samenstelling, organisatie, taken en doelstelling van de Raad opgenomen. Daarnaast moet er gedacht worden aan de neerslag van de vergaderingen van de Raad zelf en door de Raad ingestelde commissies of kamers.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Organisatie
De Sociale Verzekeringsraad (SVr) wordt ingesteld bij de Organisatiewet Sociale verzekeringen van 12 juni 1952 (staatsblad 344) en is een onafhankelijk orgaan, geplaatst tussen de beleidsbepalende overheid en de uitvoeringsorganen van de volks- en werknemersverzekeringen. Hij was de taakopvolger van Raad van Toezicht bij de Rijksverzekeringsbank (1901 – 1951), Raad van Toezicht voor de Land- en Tuinbouwongevallenwet (1922 – 1951), het College van Toezicht, bedoeld in art. 120 der Ziektewet (1930 – 1951) en het Kinderbijslagvereveningsfonds (1940 – 1963). De SVr fungeert als toporgaan van de sociale verzekeringen en is bevoegd belangrijke besluiten, bijvoorbeeld ten aanzien van de premieheffing en uitkering te nemen. De SVr bestaat uit 18 leden, namelijk: 1/3 werkgeversleden, 1/3 werknemersleden en 1/3 kroonleden, aangewezen door de minister. De voorzitter wordt door de Kroon benoemd. Voor de uitoefening van zijn taken beschikt de SVr over een secretariaat, bijgestaan door o.m. een viertal secretarissen. Onderdeel van het secretariaat vormen een tweetal inspecties, belast met onderzoek en controle. Vanaf het einde van de jaren tachtig werd de roep om onafhankelijk toezicht groter. Dit leidde enerzijds tot de instelling van de onafhankelijke Toezichtkamer, maar ook tot de parlementaire enquête van 1992-1993. Besloten werd tot een verdere scheiding van uitvoering en toezicht in een nieuwe Organisatiewet sociale verzekeringen. Per 1 januari 1995 werd de SVr omgevormd tot het College van Toezicht Sociale Verzekeringen of Ctsv (1995-2001). De administratie van de fondsen, de adviserende en regelgevende taken gingen over op het Tica (Tijdelijk instituut voor coördinatie en afstemming). In 2002 is samen met de ambtenaren van de directie Toezicht van het ministerie van Sociale Zaken, het Ctsv opgegaan in de Inspectie Werk en Inkomen (IWI).
Tot aan 1962 was er een dagelijks bestuur van de SVr. In verband met een goede taakafbakening tussen het dagelijks bestuur en de plenaire raad is in het jaar 1962 overgestapt op een Presidium (Wet van 25 januari 1962, Stb. 24). Het Presidium had als belangrijkste taak: het voorbereiden van vergaderingen en besluiten van de SVr. Het behandelen van zaken betreffende de organisatie en of de structuur van het secretariaat, het treffen van voorzieningen in spoedeisende gevallen en in zaken van ondergeschikt belang. Zolang het maar paste binnen het kader van de uitwerking van door de Raad genoemd principebesluiten. Deze verandering in taakafbakening had geen invloed op de taken en bevoegdheden van de Toezichtkamer van de SVr. (De Toezichtkamer van de SVr werd ingesteld in 1992.).
Taken en bevoegdheden van de SVr
Adviseren of gehoord worden. De SVr adviseerde de minister ten aanzien van specifieke wetten op het gebied van de sociale verzekeringen als aspecten van de sociale verzekering die voor meer dan één wet golden. De SVr vervulde daarmee de functie als schakel tussen beleid en uitvoering en tussen de verschillende beleidsterreinen. Daarnaast was de minister van sociale zaken door de wetgever verplicht de SVr in een aantal gevallen te horen. De SVr kon een commissie machtigen namens hem een advies aan de minister(s) uit te brengen.
Wet- en regelgeving ten aanzien van de uitvoering van de sv-wetten, al of niet onder goedkeuring of preventieve toezicht van de minister. Deze taak is omschreven als regelen of nadere regelen welke de SVr kan of moet stellen, bepalen of voorschriften geven.
Rechtsprekende taak. De SVr was belast met geschillenbeslechting en treedt in een aantal situaties op als rechtsprekende instantie. Dit geschiedt in hoofdzaak door beslissingen in zake administratieve geschillen tussen uitvoeringsorganen. Men zou hier ook kunnen spreken van het geven van een beschikking door de SVr, een beslissing in een individueel geval.
Toezichthoudende taak had betrekking op:
  • de uitvoering van de Organisatiewet Sociale Verzekering;
  • de uitvoering van de werknemers- en volksverzekeringen;
  • de rechtmatigheid en doelmatigheid van andere organen, welke de taken van sociale verzekeringen uitvoeren of administreren (de bedrijfsverenigingen, SVB en Raden van Arbeid, fondsen, namelijk Algemeen Werkloosheidsfonds (1949- ), Arbeidsongeschiktheidsfonds (1966-) en Kinderbijslagvereveningsfonds (vanaf 1953); Organisatorisch waren de fondsen ondergebracht bij de SVr, die ook de administratie verzorgde. De besturen van deze fondsen waren verantwoording schuldig en rekenplichtig aan de SVr;
  • alsmede op de Gemeenschappelijke Medische Dienst (GMD);
  • de uitvoering van de sociale voorzieningen voor overheidpersoneel.
In het toezicht valt een scheiding te maken tussen preventief en repressief toezicht. Dit houdt onder ander in het geven van goedkeuring aan besluiten van uitvoeringsorganen alvorens zij in werking kunnen treden. De toestemmingen worden in veel gevallen samen met de regels gepubliceerd in de Staatscourant. Het repressieve toezicht houdt in de controle achteraf van genomen besluiten en uitgevoerde handelingen. Hieronder vallen de rechtmatigheids- en doelmatigheidsonderzoeken van de SVr. Dus de controle achteraf. Bij de SVr waren verschillende vaste commissies met de aspecten van het toezicht belast. Deze commissies brachten verslagen en rapportages uit over de begrotingen en jaarstukken van de uitvoeringsorganen. Door de SVr werden ook rapportages opgesteld die stand van zaken omtrent verschillende sociale verzekeringen belichtten. Vanaf 1992 is een aantal malen een totaaloverzicht van de rapportages, de ‘Kroniek van de sociale verzekeringen’ uitgebracht. De toezichttaak is van 1992 geheel gedelegeerd aan de Toezichtkamer van SVr.
Coördinerende bevoegdheid had de Raad met betrekking tot het geven van voorschriften die strekken tot een goede en gecoördineerde uitvoering van de sociale verzekeringswetten. De coördinatiefunctie omvat de afstemming tussen de verschillende uitvoeringsorganen en de afstemming tussen deze en de organen/instanties van de belendende terreinen, zoals arbeidsvoorziening, arbeidsomstandigheden, gezondheidszorg, overig sociale zekerheidsbeleid. Zo gaf de SVr ook voorschriften voor een efficiënte inrichting van de administraties van de bedrijfsverenigingen en het Gemeenschappelijk Administratiekantoor (GAK).
Om zijn taken en bevoegdheden goed uit te kunnen voeren heeft de SVr als instrument gekregen de mogelijkheid informatie te verwerven. De SVr krijgt spontaan informatie, maar kan ook andere organen verplichten om informatie te verstrekken. Daarnaast kan de SVr zich ook laten vertegenwoordigen op vergaderingen van het GAK. Het verkrijgen van informatie is geen doel in zich, ook niet door de wetgever bedoeld als taak voor de SVr, maar het is een startpunt voor het verrichten van de eigenlijke taken en bevoegdheden en tevens de basis voor een goede uitoefening daarvan.
Door de SVr werden verschillende vaste commissies in het leven geroepen die voorbereidend werk voor de Raad verrichtten en een aantal uitvoerende of adviserende taken gemandateerd kregen. In 1968 vond een herziening van de werkterreinen van de commissies plaats. Een aantal commissie werden samengevoegd of opgeheven. In de periode 1974-1978 werden een aantal nieuwe commissies ingesteld met name om een voorbereidende commissie te hebben voor alle typen van sociale verzekering. In 1992 werden de commissies nogmaals gereorganiseerd.
Begeleidingscommissie Werkenrode / Hoensbroeck 1978-1988
Deze commissie werd op verzoek van de minister van SZW in 1978 door de SVr ingesteld (Stcrt. 1980, 74). Het secretariaat lag bij de SVr, zie blz. 53 van Rio 66 "Verstrekkende zekerheid" Taken van de commissie waren het opstellen van een statuut, het uitoefenen van toezicht en het uitbrengen van verslag en advies aan het ministerie, de SVr, de FBV en de GMD. Met het ministerie van SZW, dienst ARBVO, is afgesproken om het archief van de begeleidingscommissie Werkenrode-Hoensbroeck door de SVr te laten beheren en te zijner tijd over te dragen (memo van 14 november 1988).
Geschiedenis van het archiefbeheer
De SVr is eind 1994 opgeheven en zodoende omvat dit archiefbestandeel de neerslag van de organisatie vanaf instelling van de raad in 1952. De archieven van de rechtsvoorgangers zijn eind jaren zeventig en in de jaren tachtig overgebracht naar het Nationaal Archief (of het toenmalige Rijksarchief). Het semi-statisch archief is bijgehouden op grond van de oude Archiefwet 1962. De nieuwe archiefwet uit 1995 heeft de overbrengingstermijn verkort van vijftig naar twintig jaar. Vanuit dit oogpunt is er eind jaren negentig met opschonen begonnen. Het totale archief, waar de Ctsv zorg voor droeg, had op 12 juni 1997 een lengte van 850 meter. In totaal werd er 97 meter in 1999 archiefbescheiden vernietigd door de werkgroep TONACS (Team Ordening en Nazorg Ctvs en SVr).
In 2000 werd besloten om de werkzaamheden van de werkgroep voort te zetten onder een projectgroep van de Ctsv en het archief verder volgens de PIVOT-methode op te schonen. Het project was geheel in handen van F.H. Roos. Middels een conceptversie van een inventaris uit 2007 is op basis van de handelingen uit de BSD Sociale Verzekeringen het archief in kaart gebracht. Hiervoor is een inventaris volgens een databaseprogramma opgesteld. De gehele selectie en bewerking van het archief is niet voor honderd procent voltooid en nooit gecontroleerd. Destijds is er een overzicht opgesteld van eerdere verklaringen c.q processenverbalen van vernietiging van de periode 1965 tot en met 1994. Destijds bevond het archief van de SVr zich in het kantoor van de Ctsv te Zoetermeer. In 2003 is het archief van de SVr overgebracht naar en opgeslagen in een nieuw kantoor van de Inspectie Werk en Inkomen te Den Haag. Hier heeft op 14 februari 2007 de schouwing van PWAA plaatsgevonden.
Van de oorspronkelijke ordening is door de selectie en bewerking door F.H. Roos afgeweken. De oude orde was gebaseerd op het classificatiesysteem de Basis Archief code (BAC). Er zijn nadere toegangen van zowel de rechtsvoorgangers van de SVr als van de raad zelf, namelijk ‘Inventaris archief Sociale Verzekeringsraad 1952-1994,’ door F.H. Roos (Inspectie Werk en Inkomen), Den Haag 2007. Hiervoor is het databaseprogramma Cardbox gebruikt. Het betreft een institutionele toegang gecombineerd met een klassieke ordening. Zo is bijvoorbeeld op de institutionele toegang betreffende de handeling 22 een ordening gemaakt op adviezen per specifieke wet. Primair zijn deze adviezen geordend op decennia. In deze toegang is er een koppeling tussen de neerslag en de handelingen. Het archief was door F.H. Roos per handeling van de BSD (RIO 66) Sociale Zekerheid geordend en bevat de beschrijvingen van de dossiers betreffende één bepaald beleidsterrein. De te bewaren dossiers zijn op opeenvolgend nummer van handeling in het archief geplaatst. Voor ieder dossier is een uniek nummer toegekend in het databaseprogramma Cardbox.
Het archief van de SVr is al geselecteerd en bewerkt door F.H. Roos en daardoor niet meer compleet. Zo is er al vernietigd op basis van de BSD Sociale Zekerheid. Door de Ctsv is in 1995 het archiefbeheer van het oude SVr-archief overgenomen en is bij het in beeld brengen van het institutioneel onderzoek Sociale Zekerheid een overzicht gemaakt van eerdere vernietigingen. Op de vernietigingslijsten worden vooral persoonsdossiers, financiële bescheiden, klachtenbehandeling, correspondentie en stukken van algemene aard genoemd.
De bewerkte archiefbescheiden zijn destijds tijdens de bewerking door F.H. Roos omgepakt in zuurvrije dozen en mappen met zippels. Er is ook nog een deel, 20 %, onbewerkt materiaal aangetroffen. Deze archiefbescheiden zijn al wel geselecteerd, maar bevinden zich nog in de oude dozen of als losse stukken in het archief. Daarnaast zijn er stukken aangetroffen die zowel niet geselecteerd als materiaal bewerkt zijn. Het betreft vooral dubbelen, zoals ingebonden adviezen, die tevens bewaard worden in de bibliotheek en documentatiecentrum van de Inspectie Werk en Inkomen. Hiervoor bestaat een BIDOC-lijst. Dubbelen zijn aan de hand van deze lijst vergeleken en vernietigd.
Voor de overdracht van het archief van de SVr naar het Gemeentearchief Rotterdam, is er een kweek uitgevoerd op 27 februari 2007 door Hoogduin Papierrestauratoren te Rotterdam. Men trof het archief in goede staat aan. Er is geen sprake van (water)schade door roest, actieve schimmel, insecten.
De selectie en bewerking heeft plaatsgevonden bij PWAA in het Groot Handelsgebouw. De dossiers zijn ontdaan van schadelijke hecht- en bindmiddelen, in zuurvrije omslagen en dozen verpakt en met een inventarisnummer voorzien. Krachtens de art. 12 van de Archiefwet 1995 is het archiefonderdeel in 2007 vanuit Rotterdam naar het Nationaal Archief overgebracht.
De verwerving van het archief
Het archief is in 2008 door ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid overgebracht naar het Nationaal Archief, krachtens artikel 23 van de Archiefwet 1995
Overbrenging van een overheidsarchief
De verwerving van het archief
Het archief is krachtens bepalingen van de Archiefwet overgebracht.

Inhoud en structuur van het archief

2.25
Inhoud
In deze toegang is de neerslag de instelling, samenstelling, organisatie, taken en doelstelling van de Raad opgenomen. Daarnaast moet er gedacht worden aan de neerslag van de vergaderingen van de Raad zelf en door de Raad ingestelde commissies of kamers. Met name in deze vergaderingen worden beleidsbepalende beslissingen genomen. In deze toegang zijn in principe alle agendapunten en besluiten opgenomen die de Raad vanaf 1952 nam. De Raad vergaderde bijna altijd aan de hand van nota's of conceptbrieven, -adviezen en -besluiten. Deze toegang bevat ook het gedeponeerde archief van de begeleidingscommissie Werkenrode / Hoensbroeck. De neerslag beslaat de instelling, taken en doelstelling, notulen van de vergaderingen en het eindrapport.
Het archief vormt voornamelijk de neerslag van de toezichthoudende, adviserende, wetgevende, coördinerende, en rechtsprekende taken van de SVr. Kort gezegd droeg de SVR droeg verantwoordelijkheid voor de verwezenlijking van met wetgeving beoogde doeleinden, beoordeelt of deze doelen worden bereikt en doet ter zake aanbevelingen en voorstellen.
Naast adviesrapporten zijn veel brieven en nota's waarin de Raad suggesties deed die als advies aangemerkt moeten worden. Dit was vooral in de beginperiode. Na de stelselherziening van de sociale verzekeringen in 1986 heeft er veel ter discussie gestaan en zijn er veel meer adviezen uitgebracht. Veel adviezen hebben betrekking op ziekte en arbeidsongeschiktheid. Naast het preventieve toezicht zijn er in het archief van de SVr ook onderzoeksrapporten en verslagen waarin het toezicht en de doeltreffendheid naar de uitvoering van de sociale verzekeringen zijn vastgelegd.
De Svr beoordeelde en keurde de uitvoeringsregelingen van de uitvoeringsorganen (SVB, bedrijfsverenigingen, centrale fonsden) met betrekking tot het ziekengeld, dagloon, wachtgeld en de WW. Deze bestaan voornamelijk uit beschikkingen. De coördinatie van de uitvoering, bestaande uit het geven van voorschriften aan de uitvoeringsorganen, zijn terug te vinden in de circulaires.
De begeleidingscommissie Werkenrode / Hoensbroeck werd op verzoek van de minister van SZW in 1978 door de SVr ingesteld (Stcrt. 1980, 74). Het secretariaat lag bij de SVr, zie blz. 53 van Rio 66 "Verstrekkende zekerheid". Taken van de commissie waren het opstellen van een statuut, het uitoefenen van toezicht en het uitbrengen van verslag en advies aan het ministerie, de SVr, de FBV en de GMD. Met het ministerie van SZW, dienst ARBVO, is afgesproken om het archief van de begeleidingscommissie Werkenrode-Hoensbroeck door de SVr te laten beheren en te zijner tijd over te dragen (memo van 14 november 1988).
Lijst met afkortingen
AAf
Algemeen Arbeidsongeschiktheidsfonds
AAW
Algemene Arbeidsongeschiktheidswet
ABP
Algemeen burgerlijk pensioenfonds
ABPw
Algemeen burgerlijke pensioenwet
ABW
Algemene Bijstandswet
ADL
algemene dagelijkse levensverrichtingen
AKW
Algemene Kinderbijslagwet
AMF
Algemeen Mijnwerkersfonds van de Steenkolenmijnen in Limburg
amvb
algemene maatregel van bestuur
Anw
Algemene nabestaandenwet
AOf
Arbeidsongeschiktheidsfonds
AOW
Algemene Ouderdomswet
art.
artikel
ATK
Administratief Technische Kwesties
AWBZ
Algemene wet bijzondere ziektekosten
AWf
Algemeen Werkloosheidsfonds
AWW
Algemene Weduwen- en Wezenwet
AZL
Stichting A.Z.L. Beheer Samenwerkende Pensioenfondsen
BKR
Beeldende Kunstenaarsregeling
Bpf
bedrijfspensioenfonds
Bpr
beroepspensioenregeling
BSD
basisselectiedocument
b.w.
buiten werking
CBS
Centraal Bureau voor de Statistiek
COBES
Werkgroep Coördinatie Evaluatie Stelselherziening
COSZ
Commissie Onderzoek Sociale Zekerheid
CPSV
Centrale Personenadministratie Sociale Verzekeringen
CRM
Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk (minister/ministerie van)
CRU
Commissie ad hoc Reorganisatie van de Uitvoeringsorganisatie SV
CRvB
Centrale Raad van Beroep
CSL
Commissie overleg inzake toepassing coördinatie premie sociale verzekering en belastingen naar het loon
CSV
Coördinatiewet Sociale Verzekering
C.S.V.
Complementaire Sociale Voorzieningen (directie)
Ctsv
College van toezicht sociale verzekeringen
d.d.
de dato
D-G.
Directoraat-generaal
EZ
Economische Zaken (minister/ministerie van)
FBV
Federatie van Bedrijfsverenigingen
FIS
Functie-informatiesysteem
FVP
Fonds Voorheffing Pensioenverzekering
GAK
Gemeenschappelijk Administratiekantoor
GMD
Gemeenschappelijke Medische Dienst
GUO
Gezamenlijk Uitvoeringsorgaan
GVI
Generale Verwijsindex
IAB
Internationaal Arbeidsbureau (van de ILO)
IAC
Internationale Arbeidsconferentie (van de ILO)
IAO
Internationale Arbeidsorganisatie
ICCK
Interdepartementale Commissie inzake Coördinatie en Kostenbeheersing van de Sociale Verzekeringen
IDSV
Informatie Diensten Sociale Verzekeringen
ILO
International Labour Organisation
i.o.
institutioneel onderzoek
IOAW
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
IOAZ
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
IOF
Invaliditeits- en Ouderdomsfonds
ISMO
Interdepartementale stuurgroep /bijzondere Commissie Misbruik en Oneigenlijk gebruik
IOW
Inkomensvoorziening voor oudere werklozen
ISSA
International Social Security Association
IW
Invaliditeitswet
i.w.
in werking
IWS
Invoeringswet stelselherziening sociale zekerheid
JWG
Jeugdwerkgarantiewet
K.b.
Koninklijk besluit
KKZ
Kinderbijslagwet voor Kleine Zelfstandigen
KTO
Kindertoelageregeling overheidspersoneel
KWL
Kinderbijslagwet voor loontrekkenden
Lisv
Landelijk instituut sociale verzekering
LIW
Liquidatiewet invaliditeitsrentetrekkers
LTOW
Land- en Tuinbouwongevallenwet
MAAV
(Wet) medefinanciering aanvullende arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
MIO
Methode institutioneel onderzoek
MLG
machineleesbaar gegevensbestand
nAbw
nieuwe Algemene bijstandswet
nOsv
nieuwe Organisatiewet sociale verzekeringen
NWW
Nieuwe Werkloosheidswet
OCenW
Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (minister/ministerie van)
OCPSV
Overlegorgaan Centrale Personenadministratie Sociale Verzekeringen
OSV
Organisatiewet Sociale Verzekering
Osv
Organisatiewet sociale verzekeringen
OW
Ongevallenwet
PB
Publikatieblad (EG/EU)
PEMBA
(Wet) Premidifferentiatie en marktwerking bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
PIVOT
Project Invoering Verkorting Overbrengingstermijn
PSW
Pensioen- en spaarfondsenwet
RAD
Rijksarchiefdienst
REA
(Wet op de) (re)integratie arbeidsgehandicapten
RINIS
Routerings Instituut voor Nationale Informatiestromen
RIO
Rapport institutioneel onderzoek
RvA
Raad/Raden van Arbeid
RVB
Rijksverzekeringsbank
S.B. (en C.A.)
Sociale Bijstand (en Complementaire arbeidsvoorzieningen) (afdeling)
SER
Sociaal-Economische Raad
SFB
Sociaal Fonds Bouwnijverheid
SPW
Spoorwegpensioenwet
Stb.
Staatsblad
Stcrt.
Staatscourant
STIGAS
Stichting Gezondheidszorg Agrarische Sectoren
SVB
Sociale Verzekeringsbank
SVr
Sociale Verzekeringsraad
SZW
Sociale Zaken en Werkgelegenheid (minister/ministerie van)
TAV
(Wet) Terugdringing arbeidsongeschiktheidsvolume
TBA
(Wet) Terugdringing beroep op de arbeidsongeschiktheidsregelingen
Tf
Toeslagenfonds
Tica
Tijdelijk instituut voor coördinatie en afstemming
TOG
(Regeling) Tegemoetkoming onderhoudskosten thuiswonende meervoudig en ernstig lichamelijk gehandicapte kinderen
Trb.
Tractatenblad
TW
Toeslagenwet
TZ
(Wet) Terugdringing Ziekteverzuim
UO
Uitvoerings Orgaan
USZO
Uitvoeringsinstelling Sociale Zekerheid voor Overheid en onderwijs
uvi
uitvoeringsinstelling
VK
Verzekeringskamer
VNG
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
VOSZ
Voorbereidingscommissie Onderzoek Sociale Zekerheid
VOV
Vrijwillige Ouderdomsverzekering
VROM
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (minister/ministerie van)
VSV
Voorlichtingscentrum Sociale Verzekering
VUT
Vervroegde uittreding
VWS
Volksgezondheid, Welzijn en Sport (minister/ministerie van)
VZA
Verzekerdenadministratie
WAGW
Wet arbeidsinschakeling gehandicapte werknemers
Wajong
Wet arbeidsongeschiktheidvoorziening jonggehandicapten
Wamil
Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening militairen
WAO
Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering
Waz
Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen
WVC
Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (minister/ministerie van)
Wvg
Wet voorzieningen gehandicapten
WW
Werkloosheidswet
WWV
Wet werkloosheidsvoorziening
zbo
zelfstandig bestuursorgaan
ZFR
Ziekenfondsraad
ZFW
Ziekenfondswet
ZW
Ziektewet
Selectie en vernietiging
De selectie heeft op zo hoog mogelijk niveau per dossier plaatsgevonden aan de hand van de volgende selectielijsten en handelingen:
BSD Sociale Verzekeringen (RIO 66), Stcrt. 2002, 85, 86 en 87.
Handelingen: 9, 22, 32, 41, 67, 209, 216, 224, 244, 253, 255, 256, 258, 312, 318, 320, 323, 356, 382, 435, 437, 448, 469, 478, 503, 507, 516, 522, 529, 558, 567, 586, 603, 610, 626, 635, 641, 650, 651, 710, 712, 771, 775, 779, 781, 790, 793, 801, 803, 812, 813, 820, 821, 825, 831, 838, 842, 845.
In dit BSD wordt deze selectiedoelstelling uitgewerkt binnen het (deel)beleidsterrein sociale verzekeringen. Met betrekking tot deze selectielijst worden in de driehoeksoverleggen en de adviezen van de Raad voor Cultuur geen bijzonderheden genoemd die van toepassing zijn geweest bij de selectie.
BSD Overheidspersoneel, Arbeidsvoorwaarden Rijkspersoneel (RIO 73)
Handeling: 334.
BSD Overheidsinformatievoorziening (RIO 92)
Handeling: 116.
BSD Organisatie Rijksoverheid (RIO 143)
Handelingen: 337, 348.
Aanvullingen
Er worden geen aanvullingen verwacht op dit archief
Verantwoording van de bewerking
Het bij PWAA ter bewerking aangeleverde archiefonderdeel bestond oorspronkelijk uit 131 meter en na bewerking uit 98 meter. Het archiefonderdeel beslaat de periode 1952 tot en met 1994. Deze periode heeft betrekking op de inwerkintreding in 1952 tot en met de opheffing van de SVr.
Alle stukken zijn van nietjes, plakband en overige hechtmiddelen ontdaan en verpakt in zuurvrije omslagen en zuurvrije archiefdozen. Ze zijn daarna genummerd volgens de inventaris. De omslagen en dozen zijn voorzien van etiketten. Van de te vernietigen stukken zijn vernietigingslijsten opgesteld en deze zijn aan het ministerie van XXX overgedragen.
Ordening van het archief
Er is gekozen om de ordening en toegang volgens handelingen van F.H. Roos niet te gebruiken. De afbakening van de taken van de SVr in deze toegang zijn niet altijd scherp omschreven. Het uitgangspunt bij deze nieuwe ordening in Mais-Flexis, is een indeling van de stukken van algemene aard en afzonderlijke onderwerpen. In de eerste rubriek worden onder ondere de notulen, agenda's en vergelijkbare archiefstukken van de Raad ondergebracht. Voor de stukken met afzonderlijke ondewerpen is een verdere indeling gemaakt op de taken en activiteiten van de Raad, die impliciet of expliciet omschreven zijn in de regelementen of wettelijke regels. De grondslag van de taken van de SVr is vastgelegd in de Organisatiewet Sociale Verzekering uit 1952.
Binnen een dergelijke taak is er een ordening op onderwerpsrubriek. De onderwerpen hangen van de taak af en veschillen dus per taak. De adviserende taak van de Raad heeft bijvoorbeeld betrekking op diverse sociale verzekeringswetten.
Bij de adviezen zit vaak het gepubliceerde eindrapport. Deze hebben een uitgavenummer dat bestaat uit twee componenten. Het jaar van uitgave en het volgnummer. Dit staat genoteerd in het N.B. bij de beschrijving.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. er zijn geen beperkingen krachtens auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Sociale Verzekeringsraad, nummer toegang 2.25.17, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, Sociale Verzekeringsraad, 2.25.17, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar

Archiefbestanddelen